فیزیوتراپی چیست و فرایند انجام آن چگونه است؟

يکشنبه 7 مهر 1398
14:51
admin

فیزیوتراپی چیست و فرایند انجام آن چگونه استفیزیوتراپی چیست و چه کارکردی دارد؟ اگر بخواهیم جوابی کلی به این سؤال بدهیم باید عنوان کنیم که فیزیوتراپی یکی از تخصص‌های مراقبت‌های درمانی است و در آن سعی بر بررسی، ارزیابی و درمان وضعیت افرادی است که از لحاظ حرکتی دچار محدودیت‌هایی شده‌اند. در ادامهٔ مطلب به این سوال پاسخ می‌دهیم که فیزیوتراپی چیست، برای چه بیماری‌هایی مفید خواهد بود و مراحل آماده‌سازی برای فیزیوتراپی چیست، با روش‌ها و تکنیک‌های درمانی مختلف فیزیوتراپی هم آشنا خواهید شد.



yektanet.com



حتما بخوانید:

کاردرمانی چیست و چه کسانی به کاردرمانی نیاز دارند؟

بادکش درمانی، فواید، عوارض و نحوه انجام آن

فواید ماساژ درمانی و عوارض احتمالی آن

فیزیوتراپی چیست؛ چه زمانی باید از آن استفاده کرد؟

در زبان انگلیسی از عبارت Physical Therapy برای اشاره به این تخصص استفاده می‌شود که ترجمهٔ تحت‌اللفظی آن می‌شود: درمان فیزیکی یا جسمانی. با درک بهتر اینکه فیزیوتراپی چیست، احتمالا حدس زدن جواب این سؤال برایتان کار چندان دشواری نخواهد بود؛ زمانی که آسیب‌دیدگی یا بیماری شما منجر به درد، نقص جسمانی یا محدودیت حرکتی شود، می‌توانید از تخصص و کمک فیزیوتراپ بهره بگیرید. محدودیت سنی‌ای برای استفاده از خدمات این افراد وجود ندارد، اما فیزیوتراپ‌هایی هم هستند که به‌طور تخصصی بر روی جمعیت مشخصی از افراد کار می‌کنند: مثلا کودکان، سالمندان، ورزشکاران و… . صرف نظر از اینکه چند سال داشته باشید، زمانی که از لحاظ حرکتی دچار محدودیت و اختلال می‌شوید، می‌توانید در جلسات درمانی فیزیوتراپی شرکت کنید؛ در این جلسات وضعیت بدن‌تان ارزیابی می‌شود و بر اساس نتایج حاصل از آن، روش و تکنیک درمانی مناسب انتخاب خواهد شد تا به‌کمک آن کارکرد بدن‌تان از لحاظ حرکتی بهبود پیدا کند.


فیزیوتراپی چیست - زمان استفاده از فیزیوتراپی


اختلالات رایجی وجود دارند که فیزیوتراپ‌ها قادر به ارزیابی و درمان‌شان هستند؛ از آن جمله می‌توان به سکته مغزی، شکستگی، آسیب‌دیدگی ستون فقرات، سندرم تونل مچ دست (یا کارپال، نوعی اختلال وابسته به اعصاب دست است که در نتیجهٔ آن در انگشتان دست اختلالات حسی و حرکتی به وجود می‌آید)، آسیب‌دیدگی در فعالیت‌های ورزشی، قطع عضو و آرتروز اشاره کرد.


البته تخصص فیزیوتراپ‌ها تنها محدود به اختلالات یادشده نمی‌شود و امکان درمان بیماری‌های دیگری هم با استفاده از فیزیوتراپی وجود دارد. در هر صورت بهتر است قبل از استفاده از فیزیوتراپی با پزشک متخصص دربارهٔ اختلالات‌تان مشورت کنید، اما به‌طور کلی زمانی به آن نیاز پیدا خواهید کرد که بیماری یا اختلال‌تان منجر به محدود شدن وضعیت حرکتی بدن‌تان شود.


فیزیوتراپ‌ها در زمینهٔ پیشگیری از به وجود آمدن محدودیت‌های حرکتی هم فعالیت دارند. این فعالیت‌ها بیشتر به ورزشکاران مربوط می‌شود و طرز کار آن‌ها معمولا به این صورت است که شیوهٔ حرکت ورزشکار تجزیه‌وتحلیل می‌شود و بر اساس آن، استراتژی‌های حرکتی‌ای در اختیارش قرار می‌گیرد تا در حد امکان حرکات سالمی داشته باشد و دچار آسیب‌دیدگی نشود.


خدمات درمانی فیزیوتراپی در چه مکان‌هایی ارائه می‌شود؟

فیزیوتراپی چیست - مکان استفاده از خدمات فیزیوتراپی


نکتهٔ دیگری که باید بدانید، درباره مکان‌هایی است که خدمات درمانی این تخصص در آن‌ها ارائه می‌شود. تعداد این مکان‌ها بسیار زیاد است و به‌طور کلی، هرجا که افراد با محدودیت‌های حرکتی وجود داشته باشند، امکان پیدا کردن فیزیوتراپ‌ها هم در آن وجود دارد. از جمله این مکان‌ها می‌توان به بیمارستان، خانه‌های پرستاری، کلینیک‌های درمان سرپایی، محل تمرین و فعالیت تیم‌های ورزشی، مدارس (بسیاری از کشورهای قوانین دارند مبنی بر اینکه دانش‌آموزان خدمات درمانی این‌چنینی را حتما باید در مکانی آشنا و در کنار دوستان‌شان دریافت کنند)، خانه (در صورتی که به‌خاطر آسیب‌دیدگی یا بیماری نتوانید از خانه بیرون بروید) و مراکز توان‌بخشی قلبی-عروقی.


مرحلهٔ آماده‌سازی برای استفاده از خدمات درمانی فیزیوتراپی

گام بعدی برای درک بهتر این موضوع که فیزیوتراپی چیست، کسب آگاهی از این مسئله است که پیش از شرکت در جلسات درمانی فیزیوتراپی چه چیزهایی را باید مد نظر قرار بدهید تا به نتیجهٔ مطلوب برسید. بهتر است قبل از مراجعه به فیزوتراپ راجع به برخی مسائل پرس‌وجو کنید. بعضی از فیزیوتراپ‌ها دارای تخصص بالینی هستند؛ پیدا کردن فیزیوتراپی که دربارهٔ اختلال یا بیماری شما تخصص داشته باشید تأثیر بسزایی بر نتیجهٔ نهایی جلسات درمانی خواهد داشت. در کنار این مسئله، راجع به بخش‌هایی از هزینه که به عهدهٔ سازمان بیمهٔ شما قرار می‌گیرند، سیاست مربوط به لغو احتمالی شرکت در جلسات درمانی و لباسی که در اولین قرار ملاقات با فیزیوتراپ باید به تن داشته باشید هم بیشتر تحقیق کنید.


فیزیوتراپ با همکاری شما اهداف مشخصی را برای جلسات درمانی در نظر خواهد گرفت، بنابراین بهتر است از قبل راجع به این مسئله فکر کرده باشید و بتوانید راجع به اهدافی که تمایل دارید با به پایان رسیدن جلسات درمانی به آن‌ها برسید، با فیزیوتراپ‌تان صحبت کنید. در طول جلسات درمانی اگر از طرز کار روش یا تکنیک بخصوصی سر در نیاوردید، از فیزیوتراپ‌تان بخواهید دربارهٔ آن به شما توضیح بدهد. به خاطر داشته باشید که میان شما و فیزیوتراپ باید نوعی اتحاد به وجود بیاید تا امکان دست‌یابی به اهداف‌تان وجود داشته باشد.

منبع:chetor


[ بازدید : 97 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به minibop است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]